Is een Finse sauna gezond?

De meeste sauna’s die u bij mensen thuis vindt zijn Finse sauna’s. Dit is de sauna in zijn oorspronkelijke vorm: een houten cabine, kachel en ventilatieroosters. Er gaan een heleboel verhalen de ronde over de positieve impact die een regelmatig saunabezoek met zich meebrengen. We zetten de bewezen claims even voor u op een rijtje.

Een mooie en gezonde huid

Doordat uw lichaam in een sauna veel zweet, worden toxische stoffen afgevoerd zoals zink, kwik en lood. Ook dode huidcellen worden verwijderd wanneer u zweet, waardoor uw mooie, gezonde teint opnieuw tevoorschijn komt.

Onzuiverheden ontstaan wanneer een talgklier verstopt geraakt en daardoor gaat ontsteken. Door uw huid regelmatig te reinigen van binnenuit, kan het bijdragen om ontstekingen te voorkomen. Als u last heeft van acne is het belangrijk dat u uw huid goed te reinigen voordat u de sauna binnenstapt. Zweet in combinatie met make-up en vuil verstopt de poriën. Om te vermijden dat er na de saunasessie zweet en talg achterblijft op uw lichaam, spoelt u uzelf best direct af met koud stromend water. U beperkt uw bezoek aan de sauna best tot maximum 15 min om te vermijden dat uw huid uitdroogt door de warmte.

Verhoogt uw weerstand

Door uzelf regelmatig aan hoge temperaturen bloot te stellen, verbetert uw natuurlijk afweermechanisme. Een regelmatig bezoekje aan uw sauna beschermt u beter tegen verkoudheden of griep. Een sauna sessie bevordert ook het herstelproces en zorgt ervoor dat natuurlijke pijnstillers vrijkomen. Dat een sauna sessie u zou genezen van een verkoudheid, is uiteraard een fabeltje.

Goed voor hart en bloedvaten

Verschillende studies hebben het gunstige effect op de hartfunctie en de inspanningscapaciteit aangetoond. Door de warmte in een sauna verwijden uw bloedvaten. Dit zorgt voor een betere doorbloeding van de weefsels, maar zorgt ook voor een tijdelijke verlaging van de bloeddruk. Omdat bloed een belangrijke transportfunctie heeft, verbetert ook de opname van voedingsstoffen en zuurstof.

Als hartpatiënt let u best een beetje op. Door direct na een lichamelijke inspanning de sauna binnen te stappen, kan uw bloeddruk plots gaan dalen, met zelfs flauwvallen als gevolg.

Ontspanning

Een bezoekje aan de sauna helpt het verlichten van uw stress en zorgt voor de nodige ontspanning. Na een sauna sessie voelt u zich helemaal zen en gelukkig. Onze hersenen bevatten een specifieke groep neuronen die onder invloed van warmte een soort gelukshormoon (serotonine) afgeven. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat u na een bezoekje aan de sauna weer helemaal lekker in uw vel zit!

Soepelere spieren en gewrichten

De warmte die vrijkomt tijdens een saunabezoek, heeft een ontspannend en pijnstillend effect. Deze opwarming zorgt voor een betere doorbloeding, wat een verlichtend effect heeft op uw spieren en gewrichten.

U slaapt beter

Het is algemeen geweten dat veel mensen last hebben van slaapproblemen. Een saunasessie voor het naar bed gaan brengt u in slaapmodus. De warmte, de stilte en het ontspannen gevoel helpt u om beter te slapen. Onderzoeken tonen aan dat een sauna sessie voor het slapen gaan een gunstig effect heeft op uw slaappatroon. Van het afkoelen na de sauna wordt u helemaal zen, waardoor u makkelijker heel de nacht doorslaapt.

Dementie voorkomen?

Enkele wetenschappers uit Oost-Finland deden er onderzoek naar. Ze volgenden een groep mannen gedurende 20 jaar. De ene groep ging 4 tot 7 keer per week naar de sauna, de andere groep slechts 1x of minder. Van de groep mannen die de sauna 4 tot 7 keer bezochten werd dementie 66% minder vaak vastgesteld dan bij de andere groep. Om dit wetenschappelijk te kunnen bevestigen is er natuurlijk veel meer onderzoek naar nodig. Maar het is het proberen waard toch?